Georgian Dream

KLD Galway 1 - Georgian Dream

En bolig i georgiansk stil i den irske by Galway er på forunderlig vis genopfundet af Kingston Lafferty Design, der har skabt en unik forbindelse mellem gammelt og nyt. Resultatet er blevet det perfekte hjem for en moderne familie.

En fest for øjet. Hverken mere eller mindre. Galway-boligen er et fantastisk projekt, der nærmest ophæver skellet mellem historie og modernitet. Et renoveringsprojekt udtænkt og realiseret af Kingston Lafferty Design, et irsk kreativt design- og arkitektfirma, der også løser mange internationale opgaver. Resultatet rummer mange overraskelser – og er blevet transformeret til et dejligt hjem for en moderne familie, der består af mand, kone og fem børn. Et epicenter for et hektisk og travlt familieliv.
Huset i tre etager er bygget i 1860’erne i, hvad man kan kalde den ’post-georgianske æra’. Udefra er det en del af dét, der i Storbritannien kaldes for ’Terrasses’ – eller et ofte langt buet rækkehus med mange separate boliger. Renoveringen har været et fem år langt projekt, der skulle skabe et rummeligt hjem for den store familie: ”Vi blev først kontaktet for at se på projektet tilbage i december 2018, hvor vi sammen med arkitektfirmaet Helena McElmeel begyndte at undersøge, hvordan vi bedst muligt kunne planlægge arbejdet.

På grund af bygningens historiske og bevaringsmæssige værdi var byggemyndighederne meget forsigtige med at give tilladelse til, at det arkitektonisk og interiørmæssig renoveringsarbejde kunne gå i gang. Udover den indvendige arkitektur har vi fuldt ud redesignet interiøret i hele huset og skabt en unik forbindelse mellem gammelt og nyt,” fortæller Roisin Lafferty. ”Som ledetråd brugte vi familiens ønsker til dén måde, de ønskede at leve i deres hjem på i de rum, som de mest opholdt sig i. På den måde kunne vi bedst muligt designe indretningen og ’rejsen’ mellem de forskellige rum. Og vigtigst af alt: Hvordan vi optimerede indfaldet af naturligt lys i nøgleområder eftersom kernen i det oprindelige hus bestod af enormt tykke vægge og havde en næsten massiv struktur, der i voldsom grad reducerede mængden af naturligt lys, der ikke kunne stråle igennem til spisestuen og køkkenet.”

Originalt projekt
Det udviklede sig til et meget originalt projekt i en klassisk Kingston Lafferty Design­stil: ”Min inspiration til dette hus kom fra den historie og karakter, bygningen udstråler, så snart du træder ind i den. Dette hus havde en vidunderlig sjæl og ånd, som vi søgte at omfavne og udnytte,” afslører Roisin Lafferty. ”Vores vigtigste opgave var at skabe et interiør, der følsomt omfattede essensen af ejendommen. Og gerne på en måde, så det endelige resultat ville vise, at sådan havde det altid været,” fortsætter hun. ”Min anden nøgleinspiration til designet kom fra Handmaids Tale: Serien fangede mig med hensyn til scenografi og overordnet atmosfære,” siger hun.
Interiøret er smart designet som et møde mellem forskellige epoker: ”Vi ønskede at skabe en fusion mellem det gamle og det nye. Og samtidig sikre, at hvert rum var vært for en samling spændende interiørvalg fra forskellige epoker. Vores udforskning af farver tog udgangspunkt i det flossede originale tæppe på trappen og de indlagte georgianske mønstrede mosaikker i entréen. Bortset fra de fastnaglede elementer, stod huset med en overflod af originale møbler, herunder en række vitrineskabe, en original gyngestol, smukke glas-­
og messinglamper og mange andre kuriositeter. Eksempelvis måtte vi overtale ejerne til at beholde de originale netgardiner,” for­tæller Roisin Lafferty.

”Det vigtigste var at beholde disse designelementer, og give dem alle et nyt hjem. Bagefter kunne vi så tilføje elementer, der rummede nye interessante strukturer og former over alt i huset i form af en række bevidste valg, hvor vi kunne injicere farve- og materialekontraster for at skabe dybde og rigdom,” fortæller hun.
En række fantastiske detaljer fuldender scenariet: ”Jeg havde tidligere købt en sam­ling italienske lamper fra midten af forrige århundrede, og det var klart for mig, at deres former og farver ville passe smukt ind i de vigtigste opholdsrum. Solide sofaborde i sten blev valgt for at forankre disse to rum, og ret så skulpturelle stole og sofaer blev valgt for at skabe flere former og tilføje ungdom og liv. Vores snedkerdesign inkor­porerede højglans lak og messing og gav både bar og medieopbevaring,” fortæller de­signeren. En vigtig overvejelse i disse rum – og resten af det eksisterende hus – er kunstværkerne. ”Vi købte atmosfærisk og følelsesladet irsk fotokunst og abstrakte dristige farvemalerier,” forklarer hun.
Takket være arkitekternes arbejde, der forener forskning, god smag, perfekt farve­valg og vidunderlige specialdesignede møbler, er det nu et hjem, der opleves livligt, sjælfuldt, levende og hjemligt: ”Vores fokus hos Kingston Lafferty Design er at skabe unikke og individuelle løsninger. Vi lytter og tilpasser vores kreativitet til ønskerne. Hvert hjem er unikt. Udover at vi godt kan lide, at vores rum har elementer af det uventede, ynder vi at inkorporere en legesyg proces i vores projekt,” slutter Roisin Lafferty.

Største udfordringer
”Den største udfordring var de grænser fred­ningsmyndighederne satte for projektet. Den eksisterende ejendom havde en række faldefærdige bygninger og skure, der fuldstændig blokerede for det naturlige lys, der kom ind i bygningen. Det krævede adskillige designforslag fra både Kingston Lafferty Designs og Helena McElmeel Archi­tects inden byggeplanerne blev godkendt. Det var hårdt arbejde at overbevise myndighederne om at give os tilladelse til et redesign af bygningen, og at vi faktisk søgte at forbedre den og give de faldefærdige baghuse og skure nyt liv. Denne proces tog meget tid og kreativ tænkning samt tålmodighed fra vores kunder. Bevaring- og fredningsregler påvirkede i nogle tilfælde også indretningen, hvor mange interiørelementer måtte bevares eller genindsættes under arbejdet.

Kingston Lafferty Design elementer
”Vi designede alt snedkerarbejde i huset, inklusive garderobeskabe, paneler, køkken, nedsænkede siddepladser, køjesenge og skriveborde til drengene, arbejdsværelse og det genbrugte antikke skab i det største badeværelse. Der er skræddersyede snedkerarbejder i hvert rum, der varierer i stil og finish. Vi har også designet spisebænken og bordet samt alle de runde og sekskantede spejle, der går igen overalt i huset.”

Ny tilbygning
”Den nye tilbygning bag på huset, var min favoritopgave. Jeg ønskede at skabe dette område som en anden type lounge, der også kunne rumme andre funktioner end bare at fungere som opholdsstue. Og hvilken måde er bedre end at skabe et nedsunket samtalehul? Tanken var at sænke sidde­pladserne ned, så udsigten igennem vin­du­erne til haven bedre kunne nydes optimalt. Ved at skabe en strukturel åbning i køkkenet var vi pludselig i stand til visuelt at forbinde køkkenet, spisestuen og den bagerste lounge, og stadig bevare et frit udsyn til haven fordi lounge­området var blevet nedsænket. Jeg har altid elsket Roche Bobois Mah Jong-sofaen, så vi designede ’samtalegravens’ betonstruktur til at fungere med sofaens moduler og valgte et rigt mosgrønt fløjlsmøbelstof til at blande det ind i haven. I modsætning til resten af det eksisterende hus er dette rum fyldt med lys fra alle sider, inklusive en hvælvet loftslampe Væggen med brændeovn og fjernsyn beklædte vi med hvidkalket egetømmer. Det giver en fin taktil og varm overflade som ovenikøbet er udstyret med klassiske lamper, der er med til at give det et skulpturelt touch. ’Månen’ af Davide Groppi er en evig favorit, og det samme er den dramatiske Flos-væglampe”.

Internt anneks
”Vi redefinerede et stort vitrineskab, der tidligere havde stået i biblioteket, med et spejl, så det kunne passe ind i dette rum. Spejlet giver lyset en dramatisk effekt. Den nye tilbygning giver mulighed for flere cirku­lationsruter mellem de forskellige rum.”