State of the art

21JON 2 - State of the art

“Hvis der er en rød tråd i vores kunstsamling, må det være udtrykt i begrebet lykkelig kvalitet”.

Amy og John Phelan skabte en moderne villa på stranden ved Palm Beach i Florida. Det tog næsten seks år fra det første spadestik ægteparret kunne flytte ind med deres imponerende kunstsamling.

Palm Beach, Miami. South Ocean Boulevard for at være helt præcis. Er der mere end ni nuller på dollar-formuen, ja, så er det her, det amerikanske jet-set ynder at bygge deres eksorbitante villaer. De mondæne palæer ligger side om side på en strækning af den langstrakte ø, der adskiller fastlandet fra Atlanterhavet. Sprudlende huse med mindelser om en svunden tid.

Andre ligner Jazz Age Mansions fra 1920-erne. Og så er der – på et sted hvor øen blot er et par hundrede meter bred – bygget en moderne villa, der sine steder udstiller en vis mellemøstlig inspiration. Andre steder er det Miamis modernisme, der skinner igennem. En villa med et areal på næsten 3.200 m2. Et hus der emmer af ejernes passion for kunst – og en formue i milliard-klassen.

21JON 4 1024x684 - State of the art
21JON 5 1024x684 - State of the art

Villaen er designet og bygget i løbet af seks år af kunstsamlerne Amy og John Phelan, og er et produkt af et samarbejde med arkitekterne Christopher Stone og David Fox, der formåede at kanalisere parrets eklek­tiske smag henimod et særdeles karakterfuldt design, der er helt i sin egen verden. Muligheden for at bygge et hus fra bunden opstod for otte år siden, da parret, der ejer flere boliger, inklusive én i Aspen, var på jagt efter et sted at bo, når trangen til sol og varme blev for stor. En ejendomsmægler foreslog, at de skulle se på et ledigt græsareal, der lå mellem havet og Intracoastal Waterway på Palm Beach’s South End. For det første betød det, at de ville være i stand til at opføre deres eget drømmehus, der udover at fungere som en sommerbolig også skulle kunne fremvise kunstværker fra deres berømte samling. Men lige så vigtigt: Det gav Amy og John Phelan en chance for igen at arbejde med duoen bag Stonefox. New York-firmaet, der forvand­lede parrets ejendom i Aspen fra en ulykkelig række af chalet-klichéer til en sammenhængende, harmonisk modernistisk oase. ”De er så talentfulde, og ingen udfordringer for stor,” siger Amy Phelan.

21JON 6 1024x684 - State of the art
21JON 7 1024x684 - State of the art

mulighed for at skabe et unikt hus: Et blankt lærred og et par engagerede og eventyrlystne klienter. ”Det er en velsignelse at designe et hjem, men det kræver naturligvis, at man forstår præcist, hvad det er, der interesserer dine klienter,” siger Christopher Fox, mens David Stone tilføjer: ”Amy og John Phelan rummer en utrolig æstetisk fingerspitzgefühl. De sætter virkelig pris på både kunst og design. Meget inspirerende. Og allerede under vores første møder, var alle mulige og umulige ideer oppe at vende.”

21JON 8 1024x684 - State of the art
21JON 9 1024x684 - State of the art
21JON 10 1024x684 - State of the art

I sidste ende fandt arkitekterne en løsning på udfordringerne, der leverede en enestående moderne villa med klare historiske referencer, der udtrykker en beundring og glæde ved godt design, der spænder over flere århundreder og kontinenter. Udvendigt valgte de en cremefarvet portugisisk kalksten, der spiller fint sammen med Palm Beachs allesteds­­nær­værende middelhavsarkitektur. Det giver huset et varmt og rigt udtryk. ”Kalkstenen har en næsten smøragtig tekstur, men er stadig modstandsdygtig overfor den salte havluft,” fortæller Christopher Fox.
Store brise-soleil-skærme i beton filtrerer det hårde sollys, mens de bryder de solide kubikvolumener med et iøjnefaldende mønster i et nærmest mellemøstligt design. Kalkstensøjler understøtter dramatisk udkragede betonbaldakiner ved indgangen og på den bageste poolterrasse, er skabt med den antikke græske entasis-teknik med en let svulmen på midten. En stor græsplæne og forskellige haveafsnit er spredt ud omkring den store infitity swimmingpool (designet af Jorge Sánchez og Brian Vertesch). Ud over de skyhøje kokos­palmer og tropiske frugttræer plantede duoen desuden et kæmpe gummitræ.


Indvendigt er det den vidstrakte udsigt ud over havet mod øst og Intracoastal (en 3.000 km lang vejstrækning langs den amerikanske atlanterhavskyst og Mexico Golfen) mod vest. Sollyset reflekteres blidt fra de neutrale toner, som Stonefox-teamet brugte i hele huset. Ikke mindst i indgangsgalleriet og stuen, hvor lofterne svæver 8,5 meter over gulvet. Møblementet er præget af de glamourøse møbler fra midten af forrige århundrede. Især Art Deco-stilen går igen. De to rum er delvist opdelt af vægge af indisk palisander, der er konkurrerer om pladsen med store værker af Ellsworth Kelly, Marilyn Minter og Jeff Koons.

21JON 11 1024x684 - State of the art
21JON 12 1024x684 - State of the art

”Vi har altid købt ting, der har rørt os. Ting som vi har lyst til at leve med,” fortæller Amy Phelan som sammen med sin mand startede med at samle på kunst for 20 år siden. Deres første kunstværk var et maleri af Damien Hirst med titlen ’Butterfly’. Siden da er deres kunstsamling vokset og omfatter i dag værker af store kunstnere som Takashi Murakami, Cindy Sherman, Richard Prince og Ed Ruscha. Bare for at nævne nogle få. ”Vi spreder os over alle slags medier. Men hvis der er en rød tråd i vores samling, må det være udtrykt i begrebet ’lykkelig kvalitet’. De mere mørke værker rummer ofte også et sjovt twist eller provokerende element, der får én til at tænke tingene ordentligt igennem,” siger Amy Phelan.


Amy og John Phelans engagement i kunstverden begrænser sig ikke kun til deres egne kunstindkøb. John er bestyrelsesformand i Aspen Art Museum, mens Amy samme sted er medlem af museets National Council. Og efter flytning til Palm Beach har arbejdet med fundraising for det lokale Norton Museum of Art. Sammen arrangerer de der­udover selskaber og events for det lokale kunstsamfund i Palm Beach. De har endda fået arkitekterne fra Stonefox til at skabe en Disco Lounge i en separat bygning, der fremstår som en moderne kopi af de ball­rooms som Addison Mizner og Maurice Fatio skabte i tiden før anden verdenskrig i den tids store Palm Beach villaer. Men de kunne næppe prale af en diskokugle med en diameter på 75 centimeter eller en næsten selvlysende bar i baggrundsbelyst Cristallo kvarsit. Men som Amy Phelan siger: ”Vi elsker at have venner på besøg. Og vi elsker at have det sjovt.”

21JON 13 1024x684 - State of the art
21JON 14 1024x684 - State of the art