Klassisk elegance

Kassisk 14 - Klassisk elegance

Det er ikke nogen stor Pariser-lejlighed. Men med dens klassiske elegance er den bestemt herskabelig. Der er kælet for de historiske detaljer, møblementet er en balancegang mellem loppefund og de to designeres egne kreationer. Og så ligger den midt i et af de mest eftertragtede arrondissementer i Paris.

Hvis man spørger David Chaplain og Alexandre Roussard, to franske indretningsarkitekter, om definitionen af luksus, vil de straks opremse koncepter som ’godt håndværk, detaljer og erfaring’.
Skønt de begge er forholdsvis unge, udstråler de en dyb forståelse af luksus med et blik for og evnen til at håndtere deres forskellige og meget individuelle syn på indretning og god smag.
David Chaplain er ganske enkelt forelsket i den italienske fortolkning af luksus. Fra Gio Ponti til Vincenzo De Cotis. Blandt de franske designere er han især begejstret for Jean Royère og Frank Rogin, ligesom han beundrer Sabine Marcelis’ lysinstallationer. Alexandre Roussards smag er mere eklektisk: Han elsker pragten i den såkaldte Bollywood Regency-stil. Også de glamourøse interiører skabt af designerduoen Oitoemponto falder i hans smag. Men hans designer­gen bliver også vakt, når han står over for Rick Owens nærmest ’brutalistiske’ møbler.
De to mødtes, mens de begge arbejdede for Vuitton. I dag samarbejder de med en række forskellige brands: Alexandre Roussard som leder af Dyptiques afdeling for design og visuel indretning af butikker. David Chaplain er – efter en tid hos Chanel – tiltrådt en stilling hos Kilian: En fransk nicheproducent af parfume. For begge gælder det, at de forsøger at oversætte de koder, der definerer et brand til rum og atmosfære. Når disse koder bliver tilføjet til et privat hjem – præcist som dét, de selv bor i – bliver disse ingredienser samlet med en følelse af intimitet og autencitet.
”Der er ingen grund til at skjule sig bag navnet på et særligt brand,” forklarer de. ”Når det handler om vores hjem, er der tale om en trinvis udvikling, hvor vi har fokuseret på vores forskellige tanker, ønsker og ideer. Godt hjulpet på vej af skitser og inspira­tionstavler. Og når vores ideer var for forskellige, fandt vi bare på en tredje løsning, vi begge var glade for.”
De havde brugt rigtig lang tid på at finde deres nye hjem, men ”da vi fandt denne 72 m2 store lejlighed i en bygning fra 1870 i Paris’ 10. arrondissement, indså vi med det samme, at vi lige pludselig havde fundet dét, vi ledte efter.” Det var en slags ’kærlighed ved første blik’. Forelskelsen blev bestemt ikke mindre af de smukke karyatider (søjler designet som kvindefigurer) på bygningens facader, de raffinerede trapper og de mange historiske detaljer i selve lejligheden.
Håndværk og præcise detaljer er det gennemgående kendetegn for renoveringen af lejligheden. Et arbejde hvor de kunne trække på deres professionelle erfaring. ”At bevare de historiske elementer har været vores ubestridte prioritet,” fortæller de. ”Simpelthen fordi fortiden altid er en stor inspirationskilde.” Lejlighedens oprindelige layout er blevet ændret for at gøre plads til en større opholdsstue. Soveværelset er redefineret og udstyret med et nyt badeværelse og walk-in closet.
Køkkenets placering er den samme. Det ligger for enden af en lang korridor, der forstærker rummenes atmosfære. Materialer, farvevalg, indretningen, møblement og detaljer, ja, selv stikkontakter og håndtag er overalt orkestreret med en balance, der favoriserer de mørke træsorter, marmor, en udtalt brug af den grå farvepalet kombineret med messing og spejle.
”Udfordringen for os var at bevare den oprindelige atmosfære. Stukken og loftsudsmykningen skulle restaureres. Vi ønskede ikke at ende med at få en moderne lejlighed. Den skulle emme af klassisk elegance.”


Kassisk 04H - Klassisk elegance

David Chaplain (stående) og Alexandre Roussard i deres opholdsstue. Busten er et loppefund med ukendt oprindelse. Greyhound­figuren mellem de to er et italiensk vintage fund i keramik.


Lejligheden i det 10. arrondissement omfavner både det historiske og det moderne.

Udfordringen for os var at bevare den oprindelige atmosfære. Vi ønskede ikke at ende med at få en moderne lejlighed.

Detaljer, moderne kunst og historisk håndværk. Elementer der binder denne prægtige bolig sammen.

Når det handler om farver, foretrækker de den mørkere atmosfære akkompagneret af et subtil lysspil, der formår at blødgøre rummet. ”Vi valgte grå nuancer, og endte med syv forskellige versioner af gråt i lejligheden. I stedet for hvid foretrak vi en lysegrå nuance, og som erstatning for sort, udså vi os en mørkegrå nuance og kalibrerede dens tilstedeværelse, så tonen bliver mørkere desto længere man kommer ind i lejligheden.” Den samme magi kan opleves i soveværelset, badeværelse og i walk-in skabet, hvor man finder den samme progression i farvenuancerne.
Hvad angår møblementet – både dem der er købt i gallerier eller på markedet Marchè aux Puces – står fint sammen med de møbler, de to selv har designet. Som noget af det første bemærker man på hver sin side af pejsen stolenes elegance. De er designet af Willy Guhl i 1959. Også sofabordet fra 70-erne tiltrækker sig opmærksomhed med sin messingtop. Det samme gælder de to østrigske glas-installationer, der hænger over stolene. Blandt deres egne kreationer har de valgt den store reol, der fylder en hel væg. En reol der kombinerer messing og ibenholt macassar-træ. Spisebordet hviler på to messing bordbukke, der er købt på Saint-Ouen loppemarkedet. På bukkene hviler en massiv top i lækker Brecha-marmor.
Køkkenet er helt og holdent designet af David Chaplain og Alexandre Roussard. Det fortjener at blive fremhævet på grund af dets raffinement. Her har deres designevner fået frit spil: Det er præcist og stramt indrettet for at opnå størst mulig funktionalitet. En hyldest til glæden ved at tilberede god mad. Og så er det naturligvis indrettet med et touch af glamour.
”Det er vores favoritrum,” indrømmer de.
David Chaplain og Alexandre Roussard drømmer om at åbne deres eget studio, hvor de kan hellige sig arbejdet med at udvikle nye spændende indretninger på en måde, der afspejler deres arkitektoniske viden og erfaringer. Hvis deres hjem er det kommende studio-manifest og et udtryk for deres æstetiske smag, er det ikke svært at forestille sig, at de hurtigt får stor succes i den parisiske designverden.