Fifty Shades of Grey in New York

05JON 0439 3 - Fifty  Shades  of  Grey  in  New  York

Den maleriske Gramercy Park på Manhattan har været valgt som den åbenlyse location for rigtigt mange spillefilm. Det er en af storbyens mest populære parker, som kun de få privilegerede, der ejer en nøgle til de store smede­­jerns­porte, har adgang til. Her har designeren og indret­nings­arkitekten Kenneth Alpert indrettet en stilfuld og moderne lejlighed til sig selv og sin omfattende kunstsamling.

Gramercy Park i New York er en af de mest populære private parker på Manhattan: Et én hektar stort grønt rum forbeholdt beboerne i ejendommen. Som medlemmer af den eksklusive klub skal ejerne betale et særligt bidrag til vedligeholdelsen for at kunne nyde den charmerende park. En oase i storbyen med store skyggefulde træer, hvor berømtheder som John Steinbeck, Karl Lagerfeld og Julia Roberts har ejet nøgler til parken og stilfærdigt slentret rundt i deres egen private New Yorker-park. Et sted som også har været brugt som location til mange berømte film som eksempelvis Woody Allens Manhattan Murder Mystery.
Denne lille park er af forfatteren og journalisten Charlotte Devree beskrevet som en “victoriansk gentleman, der nægter at dø”. Og lige præcis her gav indretningsarkitekten Kenneth Alpert, ejer af KA Design, sig selv lov til den enestående i en luksus at projektere et privat hjem i en bygning, som i en anden tid var hovedkvarter for United Federation of Teachers.
Lejligheden har et samlet areal på ikke mindre end 570 kvadratmeter. Og dét med en loftshøjde på op til fire meter. Kenneth Alpert fortæller: “Min store passion er at samle nutids kunst. Derfor har jeg valgt et farveskema til lejligheden, der grundlæggende er en palette af grå nuancer, som tillader de enkelte kunstværker at blomstre” Såvel ejeren som kunstværkerne skulle for alt i verden føle sig hjemme.

29JON 0532 7 1024x683 - Fifty  Shades  of  Grey  in  New  York
Teksten på væggen – Incoherent – antyder en manglende sammenhæng i rummet. Men netop Alperts stringente brug af de grå farvenuancer er med til at skabe en perfekt ramme for hans store kunstsamling.

Urbant gråt
Lejligheden udstråler en stærk maskulin per­sonlighed. Karakteriseret ved en bevidst ensartet baggrund. En unik urban brug af far­ver som næsten ophøjer malerier og skulp­turer på samme måde, som når skuespillere på scenen fanges i det fokuserede, skarpe scenelys. Resultatet er, at farver og former skaber en fascinerende dekorativ tilstedeværelse i rummene.
Efter at være blevet budt velkommen i galleriet i entreen sætter gæster kurs mod den særdeles rummelige opholdsstue, som er forbundet med både spisestue og køkkenet. Et opmærksomt og sofistikeret øje vil straks lægge mærke til singulariteten og vigtigheden af de udstillede værker i lejlighedens design.

12JON 0455 10 1024x683 - Fifty  Shades  of  Grey  in  New  York
Med sin store samling af moderne kunst som fokuspunkt har Kenneth Alpert valgt forskellige nuancer af grå som det grundlæggende tema.
17JON 0485 11 1024x683 - Fifty  Shades  of  Grey  in  New  York
Spisestuen domineres af det trefarvede spejl, der indfanger lyset og refleksionerne fra det hektiske byliv udenfor.

Kunstens vinduer
I opholdsstuen spiller vinduespartierne en vigtig rolle for stemningen i rummet: Afhængig af tidspunktet på dagen vil rækken af vinduer indfange indtrykkene fra verdenen udenfor. Fragmenter af et urbant landskab og hverdagens hjemlighed understreges gennem farve­effekten fra den treenighed af spejle, hvis farver spænder fra rød til orange. Skaberen af dette værk, der har titlen “Mirror A”, er den franske archiStar-kunstner Jean Nouvel.
Applikationen i vinduet er ligeså unik og tiltrækkende: Værket gengiver det berømte maleri “Pige med perleørering” som en dedikation til Johannes Vermeer. Det er skabt af Valery Koshlyakov, en enestående russisk kunstner med et stort navn på den internationale kunstscene. Koshlyakov stræber efter utopisk skønhed ved at vælge enkle hverdagsagtige materialer – endda affaldsmaterialer som da han brugte plastik strips til reproduktionen af Vermeers kunstværk.
Næsten som en åben scene har Kenneth Alpert designet hverdagsrummene omkring sin kunstsamling. Et touch der giver hans hjem både rytme og karisma. I spisestuen vil beskueren støde på en miniatureskulptur af Arman – en af Noveau Realism’s største navne og mester for ideen om Creative and Dialogical Destruction.(Kreativ og dialogisk ødelæggelse).

43JON 0577 15 1024x683 - Fifty  Shades  of  Grey  in  New  York
Trods minimal plads er der omkring badekarret indrettet et intimt område med skulpturer, malerier og en asiatisk inspireret trækasse med fine udskæringer til shampoo, sæber og badeolier.
35JON 0415 17 1024x683 - Fifty  Shades  of  Grey  in  New  York
Flere kunstværker i soveværelset understreger Kenneth Alperts store passion for moderne kunst.

På modsatte side er det et kunstværk kreeret af Bradley Hart med navnet “The Bride”, der tiltrækker sig opmærksomhed. Det er skabt ved at injicere bobleplast med akryl-maling. I midten af rummet står et bord på en cementsokkel købt hos Mecox sammen med to små lænestole (Barbuda fra Christian Liaigre). På det grå tæppe af langfibret silke fra Stark ses et sofabord The Crystal Piano of Swarovski skabt af Gary Hutton. De komfortable sofaer fra Michael Berman.
På køkkenvæggen ses flere af Roy Lichtensteins malerier, der står i kontrast til Helaine Blumenfeld skulptur i snehvidt marmor på køkkenbordet. Soveværelset med den store seng er luftigt og elegant. Kun få møbler, men de giver utvivlsomt rummet en unik karakter. På det lille bord fra Ralph Lauren Home står en skulptur i Auguste Rodin-stil. Resten af lejligheden er også kendetegnet ved de utallige og særdeles markante møbler og kunstværker: En i øjenfaldende neon-stol “Bright on Bistro” af Lee Broom og en ‘skildring af chokolade’ med titlen “Hermes” malet af Vik Muniz.
Det er et hjem, der er karakteriseret ved samspillet af en række raffinerede og præcise elementer: Nogle er fundet på loppemarkeder i Paris, hvor Kenneth Alpert er specielt glad for at befinde sig. “Det er mit Tivoli”, siger han. “Det er en elektrificerende oplevelse. Som et smykkeskrin fuld at værdifulde fund.”

40JON 0424 18 1024x683 - Fifty  Shades  of  Grey  in  New  York
Også soveværelset er et studie i gråt. Undtagelsen er det massive møbel med hylder til bøger og plads til et stort fjernsyn.